fredag 11 september 2009

Offentlig sektor VS företagare

Fördelen med att jag skall starta eget (inte ännu där, någon månad kvar) är att jag lärt mig lite om hur jag skall ta betalt o.s.v samt en liten *aha upplevelse* om vad företagare menar om och ja!, det stämmer FÖRETAG ÄR DYRARE ÄN OFFENTLIG SEKTOR med ca 15-30% men, eller MEN!!!! det finns ett stort MEN till det och det förklaring finns här nedan.

Exempel min kostnad för kommunen som Foto/Filmare
Kommunen hade jag en lön på 18 000 kr brutto, sedan med sociala avgifter + pensionen plussa med 80% av lönen, samt hyra med ca 20% för kontoret jag befann mig i och utrustning som användes, så var jag en kostnad för kommunen ca 38 880kr/månad. Räknat per arbetstimme om månaden blir det ca 243kr/h (då har jag också bland dem lägsta lönen som tjänstemännen har) blev ca 12 000 kr i handen.
(De större posterna tar mellan 400-700 kr i timmen, varje full arbetsdag om månaden)

Exempel på vad jag som företagare måsta ta betalt ”minst”.
Som företagare och om jag skall göra samma jobb så måste jag ta MINST! 300 kr i timmen för och täcka sociala avgifter, pensionen, men för den egna utrustning jag använder mig utav, den egna bilen för slitage o.s.v så blir det kanske upp till 500- 1000- 1500 kr/h beroende av uppdrag jag gör (Alltså vissa jobb kanske tar en timme, men mycket förarbete och eterarbete).

Företagare giriga!?
Att som företagare ta så mycket är INTE för och vara girig, men som företagare måste man tänka på den tid då man inte har kunder, jämfört med en tjänsteman som aldrig behöver tänka på det, skönast för dem är ju om det kommer så sällan som möjligt jobb, för och vara ful i mun, de får alltid sin fasta inkomst per månad.

Men sen finns det... Giriga företagare och giriga tjänstemän också!
Men sen.... visst finns det giriga företagare som nyttjar sin ”monopol” eller på annat sätt, dem är FULA! företagare, sådana företag stödjer jag givetvis inte!!!.

På det offentliga sidan så kan det finnas ”klappa varann på ryggen” och sådana avskyr jag lika mycket som giriga företagare, lika fula fiskar, kan vara en som känner en annan eller att man är släkt med den tredje o.s.v MEN! kan tänka mig det samma finns inom det privata också, men som ”mer tillåtet” då det inte betalas av skattemedel utan med kunders behov.

När bäst att ha ett jobb på den offentliga sektorn???
Det jag kan komma på är... sådana jobb som kräver 24/7-jobb och eller fulla arbetsdagar med jobb hela tiden varje dag på året, bra exempel är Skola, Vård och Omsorg, ställen där arbete krävs hela tiden, dem sektorerna är absolut billigast med offentlig anställning.

När billigast att ha jobb inom det privata sektorn???
Sådana jobb som används mer sällan, alltså inga 24/7-jobb, det kan vara som.... nå säger inget, så har jag inget sagt, men det finns flera områden där skattebetalare skulle tjäna om vissa jobb finns inom den privata sektorn, helt klart, men INTE jobb som behövs hela tiden som jag nämnde ovan.

Tänk så här Om De Två Nämda Stycken Ovan.
Tänk om dem sakerna vore tvärtom! Då skulle det vara otroligt dyrt med ALLT!

Så har jag blivit moderat???
Nu kanske någon tänkt att ”Jaha, Johan har blivit moderat”, men det kan ni glömma, ideologierna i Socialdemokraterna är något som står mig nära, inget jag skulle rubba för något :-)


Så vad jag försöker skriva ovan är en liten tanke... vad är det bästa man kan göra med skattemedel för och få så mycket, med så lite skattepengar som möjligt, till så många som möjligt.


Mvh
Johan Norberg (s)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar